Ciri Ciri Fizikal Kucing Bengal

Ciri ciri Fizikal Kucing Bengal

Secara dasarnya, Kucing Bengal ini termasuk dalam kategori haiwan liar. Tapi, saya perhatikan, dari hari ke hari, semakin ramai orang berminat dan ingin memeliharanya di rumah sebagai haiwan kesayangan – termasuk saya sendiri.

Berdasarkan populasi kucing bengal yang masih sedikit, maka tidak hairanlah jika harga pasaran untuk satu ekor kucing bengal boleh menceceah ribuan ringgit ( bersijil ). Khabarnya seekor kucing bengal yang mempunyai sijil boleh, purata harganya ialah RM5,000. Betul ke?

Pada dasarnya kucing bengal jantan memiliki berat tubuh lebih besar berbanding kucing bengal betina. Ukuran berat badan kucing bengal betina dewasa boleh mencapai berat 4 sampai 5 kg Manakala berat kucing bengal jantan boleh mencapai mencapai 10kg.

baca : 14 Fakta Mengenai Kucing

Ciri ciri Fizikal Kucing Bengal

Kepala

  • Kucing bengal memiliki bentuk kepala yang cukup panjang dan besar, bahagian leher berotot dan besar sesuai dengan postur kepalanya yang besar.
  • Kucing bengal memiliki hidung berwarna kemerah-merahan dengan sediki garis hitam di bagian luarnya.
  • Kucing bengan memiliki bentuk telinga yang runcing mengarah ke atas.

Badan

  • Bentuk tubuh kucing bengal berbentuk panjang dan sangat berotot dan juga memiliki ekor yang panjang.

Corak Bulu

  •  Jika kita perhatikan, kucing bengan memiliki bulu yang sangat unik seperti warna bulunya yang berwarna coklat dan di hiasi bintik-bintik hitam di seluruh bagian tubuhnya.

Published by

Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI