Senarai Tempat Menarik di Perak

Pelbagai tafsiran telah dibuat mengenai pengambilan nama “PERAK” sebagai sebuah negeri yang besar.

  • Menurut satu cerita yang menarik sebagaimana yang dititahkan sendiri oleh Almarhum Paduka Seri Sultan Idris A’fifullah Shah (Sultan Perak ke-33) mengatakan di zaman kerajaan Melayu Melaka sebelum wujudnya nama NEGERI PERAK, Negeri Perak terbahagi kepada tiga daerah iaitu Beruas, Manjung dan Janin (Hulu Perak di bawah pemerintahan Tun Saban ). Manjung dan Beruas dibawah takluk Melaka. Penghulu Manjung ketika itu ialah Tok Mahsuka. Dikatakan ketiga-tiga Ketua Daerah telah bermesyuarat untuk menyatukan daerah-daerah mereka menjadi satu negeri dengan memakai nama yang khusus. Mereka bercadang untuk menamakan MELAKA tetapi didapati tidak begitu sesuai kerana Negeri Melaka masih wujud walaupun dibawah kekuasaan Portugis. Lantas mereka teringatkan pula bahawa salah satu punca utama yang membawa kepada keunggulan, kebesaran dan keharuman nama Melaka ialah peranan dan tanggung jawab Bendahara Tun Perak. Maka ketiga-tiga Ketua Daerah tersebut bersetuju untuk menamakan negeri baru ini sebagai Negeri Perak. Oleh sebab pada ketika itu Negeri Perak belum mempunyai Raja lalu Tok Mahsuka berkehendakkan supaya Negeri baru ini mempunyai Raja yang berdaulat.
  • Hikayat Merong Mahawangsa pula mengatakan bahawa nama Negeri Perak ini ada kaitannya dengan cerita putera Raja Marong Mahapudi Sat yang di katakan telah pergi meneroka untuk membuka sebuah negeri baru, Putera tersebut telah sampai sebuah sungai besar dan terdapat pula bertasik, melingkungi tiga atau empat buah pulau. Putera tersebut telah berkata.. ” Tempat ini elok dijadikan sebuah negeri…”, lalu baginda pun memanah ke udara dengan menggunakan sebilah anak panah yang diperbuat daripada ‘perak’ dan busarnya dinamakan ‘Indera Sakti’. Apabila anak panah tersebut jatuh terjunam ke atas sebuah daripada pulau-pulau yang berkenaan maka dinamakanlah tempat itu sebagai Pulau Indera Sakti dan negerinya dinamakan Negeri Perak.
  • Dalam cerita-cerita yang lain terdapat juga kisah-kisah saperti : seekor ikan Haruan besar mengicah-ngicah anaknya hingga air sungai menjadi keruh putih berkilat saperti perak di Chegar Galah dalam buku A.Halim Nasir.
  • Warna bijih timah yang putih berkilat apabila dipanah cahaya matahari dan berbagai-bagai cerita lagi.

Tempat bersejarah dan Muzium Yang Boleh Dilawati di Perak

  • Muzium Perak, Taiping – Merupakan sebuah institusi muzium yang terdapat di Taiping dan merupakan yang tertua di Malaysia. Dibina pada tahun 1883 dan menempatkan pelbagai barangan dan artifak sejarah Melayu di negeri Perak khususnya.
  • Kellie’s Castle, Batu Gajah – Sebuah rumah agam lama yang dibina oleh Kellie untuk isterinya pada 1915 sebagai lambang cinta sejatinya. Malangnya warga Scotland ini gagal menyiapkan rumah agam ini kerana meninggal secara mengejut kerana penyakit pneumonia.
  • Sultan Azlan Shah Galery, Kuala Kangsar – Sebuah galeri atau muzium di Kuala Kangsar yang menempatkan pelbagai bahan bersejarah tentang kehidupan Almarhum Sultan Azlan dari muda sampailah ke era pemerintahannya. Di sini juga menempatkan informasi berkenaan sejarah negeri perak dan Keluarga Diraja Perak.
  • Muzium Arkeologi Lenggong – Galeri yang dibina di Kota Tampan bersempena sebagai simbolik kepada tapak arkeologi tentang sejarah paleolitik di negara Malaysia. Di sini menempatkan pelbagai artifak dan bahan prasejarah dan yang paling mencuri tumpuan ialah rangka ‘Perak Man’ yang dipercayai berusia 10 ribu – 11 ribu tahun yang ditemui di Gua Gunung Runtuh.
  • Kota Belanda, Pulau Pangkor – Merupakan sebuah kubu lama kolonial Belanda yang berusia lebih 300 tahun dan terletak di Teluk Gadung, Pulau Pangkor. Kubu ini dahulunya merupakan tempat penyimpanan bijih timah yang diambil dari negeri Perak dan juga merupakan sebuah kubu pertahanan tentera Belanda.
  • Kompleks Sejarah Pasir Salak – Merupakan satu tempat yang mempunyai banyak kesan sejarah terutamanya tentang pejuangan pahlawan-pahlawan Melayu yang menentang penjajahan Inggeri satu ketika dahulu.
  • Muzium Beruas – Terletak di Pekan Beruas dan sekitar 50 minit dari bandar Sitiawan. Muzium ini menempatkan lebih 300 artifak bersejarah tentang zaman Kerajaan Gangga Negara dan Raja Beruas.
  • Batu Bersurat Pulau Pangkor – Merupakan sebuah batu besar yang mempunyai ukiran lukisan harimau membawa lari seorang kanak-kanak dan mempunyai lakaran tulisan “VOC” dan “If Carlo 1743”.
  • Port Weld, Taiping – Bekas stesyen keretapi pertama di Tanah Melayu yang berhubung dengan Taiping. Kini yang tinggal hanyalah pondok menjual tiket dan signboard sebagai simbolik kepada Port Weld.

tempat menarik di perak

Tempat Menarik di Perak

Tarikan Zoo dan Taman Haiwan Menarik di Perak

  • Zoo Taiping – Merupaan zoo terbesar di negeri Perak yang menempatkan lebih 1300 ekor binatang dari 180 spesis binatang dalam dan luar negara. Sesuai untuk datang dengan kanak-kanak dan keluarga untuk melihat binatang seperti harimau, zirafah, badak air dan pelbagai jenis binatang lagi.
  • Night Safari Zoo Taiping – Salah satu aktiviti menarik yang boleh dilakukan di Taiping, Perak untuk melihat binatang liar di habitat pada waktu malam. Juga terletak di Zoo Taiping dan pengunjung boleh ke sini setiap malam dari jam 8 – 11 malam.
  • Eco Park – Merupakan sebuah taman dan tarikan pelancongan yang ada di Bukit Merah Laketown Resort yang menempatkan lebih 40 spesis burung-burung, mamalia dan reptilia di dalam sebuah kawasan yang berkeluasan 4 ekar.
  • Kelip-Kelip Kampung Dew – Salah satu aktiviti menarik di Perak untuk melihat kelip-kelip atau kunang-kunang di persisiran sungai dengan menaiki bot di Kampung Dew yang terletak di Semanggol, Perak.
  • Pulau Orang Utan – Hanya kira-kira 10 minit dari Bukit Merah Laketown Resort, pulau ini menempatkan lebih 20 ekor orang utan daripada peringkat umur bayi sehingga yang orang utan dewasa. Pengunjung perlu menaiki bot merentasi tasik untuk melawat pusat penjagaan orang utan di sini.
  • Burung Enggang di Pasir Bogak – Di Pasir Bogak terdapat sebuah resort iaitu Sea View Resort yang menjadikan burung enggang sebagai salah satu tarikan di sini. Setiap petang pengunjung berpeluang untuk melihat dan memberi makan burung enggang dengan dekat.
  • Lost World Petting Zoo – Sebuah tarikan taman haiwan yang terletak di Lost World of Tambun yang menempatkan binatang seperti burung-burung, raccon, ular sawa, kura-kura gergasi, monyet, rusa dan rubah.
  • Tiger Valley – Merupakan salah satu tarikan yang ada di Lost World of Tambun di mana pengunjung berpeluang melihat Siberian Tiger dengan lebih dekat. Tumpuan utama di sini ialah ketika melihat binatang buas ini diberi makan.
  • Pusat Konservasi Hidupan Liar (Wildlife Conservation Centre) – Merupakan sebuah taman haiwan di Sungai, Perak yang menempatkan binatang seperti seladang, rusa, harimau dan juga burung-burung.
  • Ladang Ternakan Rusa, Sungkai – Sebuah ladang rusa yang terletak di Kampung Menderang, Sungkai dan menempatkan pelbagai spesis rusa di dalam kawasan berkeluasan 100 hektar.
  • Taiping Equine Park, Taiping– Bagi yang berada di Taiping dan ingin melihat dari dekat atau merasai pengalaman menunggang kuda, boleh datang singgah di Taiping Equine Park.
  • Pusat Pengurusan Penyu Segari – Sebuah santuri penyu di Pantai Pasir Panjang, Segari yang menempatkan penyu-penyu kecil dan telur-telur yang bertujuan untuk pemuliharaan binatan yang terancam ini sebelum dilepaskan ke pantai.
  • Santuari Burung Kuala Gula – Sebuah destinasi terbaik di Perak untuk melihat burung-burung yang terletak tidak jauh dari Hutan Paya Laut Matang. Menempatkan ratusan spesis burung dan unggas yang cantik dan susah untuk ditemui ditempat lain.
  • Taman Alam Kinta, Batu Gajah – Sebuah kawasan yang ideal di Batu Gajah untuk memerhati burung liar seperti burung raja udang, wak-wak, burung kuang dan pelbagai lagi. Dikatakan mempunyai lebih 1000 ekor burung. Sebuah menara tinjau ada disediakan untuk kemudahan pengunjung untuk memerhati burung-burung ini.
  • Muzium Darul Ridzuan – Muzium utama di Ipoh yang dibina pada tahun 1926 dan menempatkan pelbagai barangan bersejarah kerajaan negeri Perak.
  • Muzium Geologi – Sebuah muzium di Ipoh yang menempatkan lebih 700 jenis batu-batuan untuk kajian para ahli geologi dan merupakan hasil kajian Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia.
  • Muzium Diraja Kuala Kangsar – Merupakan istana lama yang turut dikenali sebagai Istana Kenangan, Istana Lembah atau Istana Tepas dan telah dibina pada tahun 1926. Kini ianya menjadi sebuah muzium dan dibuka kepada orang ramai.
Peta Pulau Pangkor
Peta Pulau Pangkor

Pantai dan Pulau Menarik di Perak

  • Pulau Pangkor – Sebuah pulau peranginan yang paling popular di negeri Perak dan merupakan salah satu destinasi terdekat untuk warga KL dan Selangor yang inginkan percutian di pulau. Di sini terdapat banyak resort dan hotel untuk menginap dan menawarkan aktiviti suka air yang best untuk dilakukan seperti banana bot, snorkeling dan bermain jetski.
  • Pulau Pangkor Laut, Pulau Giam & Pulau Mentagor – Merupakan pulau-pulau kecil yang bersebelahan dengan Pulau Pangkor yang sering menjadi pilihan pengunjung untuk snorkeling kerana di kelilingi dengan kawasan terumbu karang.
  • Pantai-pantai di Pulau Pangkor – Pulau Pangkor mempunyai beberapa pantai yang sering menjadi pilihan pengunjung untuk bercuti dan mencari penginapan. Antara pantai yang popular di Pulau Pangkor ialah Pantai Pasir Bogak, Pantai Coral, Teluk Nipah dan juga Teluk Belanga.
  • Pantai Ban Pecah – Sebuah pantai rekreasi yang terletak di Tajung Piandang dan tidak jauh dari pekan Parit Buntar. Lebih terkenal di kalangan orang kampung sebagai pantai ‘rock’. Destinasi lebih sesuai kalau anda hanya mahu lepak-lepak tepi pantai tanpa kesibukan orang.
  • Pulau Sembilan – Merupakan rimpunan 9 pulau-pulau kecil di Perak yang menjadi tarikan kepada pelancong untuk mencuba aktiviti memancing, snorkeling atau scuba diving. Satu tempat menarik di Perak untuk melihat terumbu karang dan hidupan marin yang eksotik di sini. Nak ke sini perlu menaik bot yang mengambil masa setengah jam dari Jeti Kampung Sungai Burung.
  • Pulau Marina– Terletak tidak jauh dari Pulau Pangkor dan pengunjung boleh memandu menerusi jambatan ke Pulau Marina. Di sini terdapat sebuah jeti baru yang berhubung ke Pulau Pangkor. Pelancong yang ingin ke Pulau Pangkor boleh naik feri di sini dengan masa yang lebih cepat berbanding menaiki feri dari Jeti di Lumut. Terdapat juga sebuah resort di sini untuk penginapan di tepi pantai iaitu Marina Sanctuary Resort .
  • Pantai Pasir Panjang – Sebuah pantai di Segari yang menjadi tempat penyu bertelur kerana struktur pantai dan kurang pencemaran. Di sini juga terletak sebuah santuari penyu yang dikenali Pusat Pengurusan Penyu Segari.
  • Teluk Senangin – Sebuah kawasan peranginan yang sangat popular di Perak dan di sini terdapat beberapa resort yang sesuai untuk percutian bersama keluarga. Terdapat juga aktiviti sukan air di sini seperti banana ride dan menaiki bot.
  • Teluk Batik – Merupakan sebuah tempat peranginan tepi pantai yang mempunyai beberapa chalet dan resort di sini seperti Marina Cove Resort dan Teluk Batik Resort. Terletak tidak jauh dari jeti Pulau Pangkor.

Taman Tema dan Hiburan Menarik di Perak

  • Bukit Merah Laketown Resort – Sebuah resort dan taman permainan yang pasti membuatkan anak-anak teruja sekiranya bercuti di sini. Antara tarikan utama yang ada di sini ialah Water Park dan Eco Park. Kemudahan penginapan turut tersedia. Tidak jauh dari sini terdapat sebuah santuari orang utan di Pulau Orang Utan.
  • Lost World of Tambun – Sebuah taman tema yang lengkap dengan kemudahan seperti water park dan hot spring park. Di sini juga menempatkan resort sekiranya pengunjung ingin menginap. Antara tarikan di Lost World of Tambun yang ada ialah water park, amusement park, lost world petting zoo, tiger valley, tin valley dan adventure park.
  • Sungai Klah Hotspring – Sebuah tempat berhampiran dengan Pekan Sungkai yang menempatkan beberapa kolam air panas semulajadi yang sesuai untuk mandi dan berendam. Terdapat juga kolam yang panas sehingga 100 darjah celsius, malah pengunjug berpeluang merebus telur di dalam kolam air panas ini.
Muzium Perak, Ipoh
Muzium Perak, Ipoh

Tempat Menarik di Perak untuk membeli belah

  • Kampung Bidara dan Kampung Gajah – Sebuah tempat di Perak yang terkenal untuk membeli labu sayong dan labu tanah liat. Sesuai sebagai destinasi persinggahan untuk mencari cenderahati yang sangat mempunyai personaliti negeri Perak.
  • Pasar Kemboja – Sebuah pasar di Parit Buntar yang terkenal di kalangan penduduk setempat untuk membeli barangan harian dan pakaian wanita seperti telekung, tudung, baju kurung dan sebagainya.

Tarikan Alam Semulajadi Menarik di Perak

  • Air Terjun Hulu Kernas – Sebuah air terjun yang popular di Kuala Kangsar yang terletak di dalam Hutan Lipur Ulu Kernas. Akses yang mudah dan terletak hanya 13 km dari pekan Kuala Kangsar menjadikan destinasi air terjun ini sering menjadi pilihan untuk aktiviti mandi manda air terjun.
  • Air Terjun Sungai Bil – Terletak di Slim River, dalam Daerah Tanjung Malim, destinasi merupakan satu air terjun untuk berkelah dan mandi manda yang popular bersama keluarga dan kawan-kawan. Di sini juga mempunyai tapak perkhemahan untuk bercamping.
  • Air Terjun Lata Kinjang – Sebuah tempat mandi air terjun yang sangat popular kerana air terjun di sini sangat tinggi dan mempunyai kemudahan yang lengkap untuk aktiviti berkhelah, berkhemah, jungle trekking, abseiling ataupun memancing. Terletak kira-kira 18 km dari pekan Tapah, Perak.
  • Air Terjun Lata Iskandar – Sebuah kawasan air terjun di Hutan Lipur Lata Iskandar yang terletak di pertengahan di antara Cameron Highland dan Tapah. Air terjun ini bersumber dari bukit yang pasti sejuk dan dingin airnya. Terdapat juga kemudahan denai jalan kaki untuk aktiviti meredah hutan. Di kaki air terjun ini terdapat bazar Orang Asli yang menjual barangan kraftangan yang menarik sebagai cenderahati pada harga yang sangat berpatutan.
  • Air Terjun Lata Kekabu – Sebuah destinasi air terjun yang menarik yang terletak di Hutan Lipur Lata Kekabu dan lokasinya tidak jauh dari jalan utama Kuala Kangsar – Lenggong. Kemudahan prasaran seperti pondok, parking kereta dan tandas tersedia untuk pengunjung.
  • Air Terjun Ulu Kinta – Sebuah tempat berkelah untuk mandi manda air terjun yang terletak di Hutan Lipur ulu kinta dan tidak jauh dari Ipoh. Air terjun ini merupakan kawasan hulu kepada Sungai Kinta dan sering menjadi kunjungan warga kota Ipoh untuk mandi air terjun dan sungai.
  • Air Terjun Ulu Chepor – Sebuah destinasi air terjun untuk berkelah di Chemor, negeri Perak dan terletak hanya 10 km dari bandar Ipoh. Kemudahan seperti surau, taman permainan kanak-kanak dan bilik persalinan turut disediakan untuk pengunjung.
  • Lata Ulu Lawin – Kawasan rekreasi dan air terjun yang terletak kira-kira setengah jam perjalanan dari Pekan Gerik. Kawasan air terjun ini senang diakses dengan kereta dan mempunyai kemudahan asas seperti parking kereta, kedai makan, tandas awam, chalet dan kawasan tapak perkhemahan.
  • Lata Tanjung Kala – Sebuah air terjun yang terpencil yang terletak diantara pekan Gerik dan Kuala Kangsar.
  • Hutan Rekreasi Kuala Woh – Sebuah kawasan berkelah yang mudah diakses dengan kereta dan terletak kira-kira 10 km dari pekan Tapah dan menjanjikan tarikan alam semulajadi seperti air terjun, kolam air panas semulajadi dan hutan yang kaya dengan flora dan fauna.
  • Taman Tasik Taiping – Terletak tidak jauh dari Zoo Taiping, taman ini merupakan salah satu taman bertasik buatan manusia yang terawal di Malaysia. Pengunjung boleh tasik cruise dengan bot atau bersiar-siar menikmati keindahan pokok-pokok kanopi yang besar dan berusia ratusan tahun di sekelilingnya.
  • Hutan Paya Laut Matang – Merupakan sebuah hutan paya bakau yang terjaga yang merupakan salah satu tarikan pelancongan di dalam Daerah Matang, Perak. Terdapat kemudahan seperti platform jalan kaki, chalet dan tapak perkhemahan untuk pengunjung yang ingin lebih mendekati dengan eko sistem hutan paya bakau.
  • Taman Rekreasi Gunung Lang – Terletak sekitar 5 km dari bandaraya Ipoh dan merupakan tempat rekreasi yang menempatkan sebuah tasik dikelilingi dengan bukit batu kapur. Di sini pengunjung boleh menikmati keindahan alam dengan menaiki bot, bermain di taman permainan, melawat menara tinjau atau memberi makan ikan di kolamnya.
  • Hutan Simpan Belum (Royal Belum State Park) – Sebuah hutan simpan di utara Semenanjung Malaysia yang sesuai untuk aktiviti hutan seperti jungle trekking, melihat flora dan fauna, hiking, mandi air terjun dan menaiki bot laju. Di sinilah salah satu destinasi di Semenanjung Malaysia untuk lebih melihat dengan lebih dekat bunga yang terbesar di dunia iaitu Reflesia.
  • Taman Herba Perak (Perak Herb Garden) – Sebuah taman yang dibangunkan dan menempatkan pelbagai jenis tumbuhan herba tempatan yang susah nak cari ditempat lain seperti daun sekentut, kacip fatimah, hempedu bumi dan sebagainya. Daun dan tumbuhan herba ini kebiasaannya bertujuan sebagai bahan kosmetik dan juga untuk tujuan perubatan. Pengunjung juga boleh membeli daun-daun herba ini di sini.
  • Bukit Larut ( Maxwell Hill) – Sebuah tempat peranginan tanah tinggi yang bersuhu sejuk dan di sini pengunjung berpeluang untuk melakukan aktiviti seperti jungle trekking, mandi air terjun, melihat pokok-pokok bunga atau sekadar jalan jalan untuk melihat pemandangan yang indah dari puncak bukit ini.
  • Gua Gendang & Gua Itik – Dahulunya gua-gua ini pernah menjadi tempat persembunyian komunis dan kini ianya menjadi tarikan untuk aktiviti lasak hutan termasuk untuk kem-kem motivasi dan jati diri. Pekan terdekat dari sini ialah Pekan Pengkalan Hulu yang hanya 6-7 km sahaja.
  • Kolam Air Panas Ulu Slim – Merupakan sebuah kolam air panas semuljadi yang paling panas di Malaysia dengan suhunya boleh mencecah 104 darjah celsius. Kebiasaannya pengunjung ke sini hanya untuk merebus telus dan meremdam kaki. Terdapat kemudahan pondok yang disediakan untuk pengunjung. Satu tempat menarik di Perak yang sangat unik untuk dilawati.
  • Tasik Temenggor / Pulau Banding – Merupakan sebuah tasik buatan manusia yang terbesar di Perak dan terbinanya tasik dan pulau ini selepas siapnya pembinaan Empangan Temenggor. Lokasi ini sesuai untuk mereka yang inginkan aktiviti yang mendekatkan diri dengan alam sekitar seperti memancing di atas rumah bot, berakit, mandi air terjun dan jungle trekking.
  • Taman Refflesia – Terletak di Kg Bongor di Bersia, Gerik. Menempatkan beberapa jenis pokok bunga reflesia di sini seperti reflesia azlanii dan cantley. Untuk ke sini perlu melalui jalan tidak berturap dari Kg Bongor ke kawasan kaki bukit dan seterusnya berjalan kaki ke taman reflesia selama 1 jam.
  • Gunung Kenderong – Sebuah gunung setinggi 1123 meter yang terletak kira-kira 10 km dari Pekan Gerik dan sering menjadi destinasi ekspidisi, mendaki dan jungle trekking. Pengunjung boleh berhubung dengan agensi dan orang kampung di sini untuk mendaki.
  • Bukit Engku Busu – Sebuah bukit yang popular di Lumut, Perak untuk aktiviti jungle trekking. Denai pejanlan kaki juga disediakan untuk pendaki sehingga ke puncak bukit.
  • Lost World Hot Spings – Sebuah tarikan yang ada di Lost World of Tambun yang menempatkan kolam air panas semulajadi.
  • Kolam Air Panas Trong – Sebuah kolam air panas semulajadi yang terletak di Batu 9, Changkat Jering, Taiping. Kemudahan seperti kolam simen dan tempat persalinan juga disediakan untuk pengunjung yang mandi di sini.
  • Gua Tempurung – Sebuah gua yang ada di Gopeng yang mudah diakses dan menjadi tarikan pengunjung untuk merasai pengalaman menerokai gua. Kemudahan seperti platform pejalan kaki dan lampu juga disediakan. Gua Tempurung merupakan salah satu gua yang terpanjang di Semenanjung Malaysia dengan kedalaman 3 km.
  • Gua Tambun – Terletak di Ipoh dan Gua Tambun terkenal dengan lukisan motif di dinding gua yang dipercayai bermula pada zaman Neolitik yang berusia 3000 tahun. Lukisan ini juga sama dengan lukisan sejarah yang dijumpai di Australia da Papua New Guinea.
Bukit Merah Laketown Resort
Bukit Merah Laketown Resort

Mercu Tanda Menarik Lain Yang Terdapat di Negeri Perak

  • Menara Condong Teluk Intan – Dulunya merupakan sebuah tempat penyimpanan air dan menara jam. Namun kini ianya menjadi sebuah mercu utama untuk bandar Teluk Intan dan negeri Perak. Dari jauh bangunan yang sangat ikonik kelihatan condong dan pengunjung berpeluang menaiki ke atas menerusi tangga yang ada di menara ini.
  • Batu Bertenggek – Merupakan sebuah batu yang besar yang bersaiz sebuah kereta kancil yang terletak di hadapan bangunan SKOMK. Batu ini merupakan simbolik dan tugu peringatan kepada perngorbanan pejuang-pejuang negara yang terkorban ketika perang dunia kedua.
  • Masjid Lama Bagan Serai – Merupakan sebuah masjid berkayu yang sangat unik binaannya. Terletak di Bagai Serai dan dikenali oleh orang Bagan sebagai Masigit Lawas yang bermaksud masjid lama.
  • Masjid Ubudiah – Merupakan masjid Diraja Negeri Perak yang terletak di Kuala Kangsar dan merupakan antara masjid yang tercantik di Malaysia.
  • Stesen Keretapi Ipoh – Beroperasi seperti stesen keretapi lain namun yang menjadikannya sebagai tarikan pelancong ialah senibina bangunannya yang unik dan ada yang menggelarkan stesen ini sebagai Taj Mahal kerana mempunyai senibina rekabentuk yang lebih kurang sama.
  • Menara Peringatan Birch – Merupakan sebuah menara jam berwarna putih yang terkenal di Ipoh sebagai simbolik kepada bekas Residen British iaitu JWW Birch yang terbunuh di Pasir Salak pada 1875

Aktiviti Menarik Lain Yang Terdapat di Perak

  • Kilang Pembuatan Kayu Arang – Merupakan sebuah kilang tradisional yang membuat arang kayu menggunakan kayu bakau. Lokasinya terletak di Kuala Sepetang.
  • Perkampungan Orang Asli – Sekiranya anda ke Air Terjun Lata Iskandar atau Hutan Rekreasi Kuala Woh, jangan lupa untuk singgah di perkampungan orang asli di Batang Padang untuk melihat sendiri suasana di sini . Pengunjung juga boleh membeli barangan kraftangan yang dihasilkan di sini seperti ukiran kayu dan anyaman mengkuang.
  • Pusat Pembangunana Kraftangan Perak – Pusat Kraftangan yang terletak kira-kira 10 km dari Kuala Kangsar dan secara tepatnya di km 40 , Jalan Ipoh – Enggor.

Published by

Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI