Asal Usul Nama Langkawi

Mengabadikan kenangan disini. #langkawi

A post shared by MNM (@denniszill) on

Alhamdulillah, aku telah beberapa kali berkunjung ke Langkawi. 3 atau 4 kali rasanya. Pernah merasai naik dari jeti Kuala Perlis dan via Airport. Harapan aku adalah, satu hari nanti dapat bawa family especially mak aku datang jalan-jalan kat sini.

Ohhhh…sebelum itu, macam mana LANGKAWI mendapat nama? Hasil pembacaan, ada banyak nama dan versi :-

  • Katanya tiada rekod atau maklumat pun berkenaan bilakah Pulau Langkawi ini mula diduduki oleh manusia. Ia mula tercatat pada peta yang dilukis sekitar abad ke-16 dengan menggunakan nama yang berbeza. Antaranya ialah langa, Lanka, Lansura, Langapura dan Langkasuka.
  • Sewaktu melawat Melaka, Laksamana Cheng Ho juga ada menggunakan sebuah peta yang mencatatkan sebuah tempat yang bernama “Lung-Ya-Kiou-Yi”.
  • Masyarakat tempatan pula mendakwa perkataan LANGKAWI ini merupakan gabungan daripada perkataan LANG (singkatan panggilan kepada burung helang yang banyak terdapat di langkawi) dan KAWI (nama batu kapur yang banyak ditemui di Langkawi).
  • Pada tahun 1621, seorang jeneral tentera Perancis ada membuat catatan dengan merujuk pulau ini sebagai LANCAHU yang bermakna lada sulah.

Dataran Lang – tempat wajib pergi jika datang #langkawi dengan anak kechil.

A post shared by MNM (@denniszill) on

Semoga segala perancangan dan aktiviti berjalan lancar #mnm #mykeledek #Langkawi

A post shared by MNM (@denniszill) on

Cakkkkkkk #Langkawi

A post shared by MNM (@denniszill) on

Published by

Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI