3 DPO: Tanda Tanda Orang Hamil 3 Hari

3 DPO: Tanda Tanda Orang Hamil 3 Hari

Kenali Tanda Tanda Orang Hamil 3 Hari

Jika anda cuba hamil, tempoh menunggu (TWW) selepas anda ovulasi mungkin kelihatan tidak akan berkesudahan. Sama ada anda hamil atau tidak, anda mungkin akan merasakan sedikit atau tiada perbezaan langsung selepas 3 hari ovulasi (3 Days Past Ovulation – DPO)

Jom kita terokai perubahan yang dilalui oleh badan 3 hari selepas hamil, supaya anda tahu perkara yang boleh dijangkakan dalam tempoh ini.

Apa yang berlaku kepada badan 3 hari lepas ovulasi?

Sebaik sahaja berlakunya ovulasi, fasa luteal kitaran haid akan bermula. Fasa ini berterusan sehingga haid anda tiba atau telur yang disenyawakan ditanam di dalam lapisan rahim.

3 hari selepas ovulasi (3 DPO), ovari telah mengeluarkan telur matang, yang telah melalui tiub rahim. Telur akan kekal di dalam tiub rahim selama 12 hingga 24 jam selepas ovari membebaskannya sehingga ia berkurangan atau disenyawakan.

Pada masa ini, paras hormon juga berubah untuk bersedia bagi kemungkinan mempunyai telur yang disenyawakan. Tahap progesteron meningkat selepas anda ovulasi, dan ia akan memuncak kira-kira 6 hingga 8 hari kemudian. Hormon ini bertanggungjawab untuk perubahan yang mungkin dapat dirasakan dalam mood dan badan anda.

Pada 3 DPO, perubahan badan secara langsung dikaitkan dengan perubahan tahap hormon. Disebabkan oleh perubahan ini, anda mungkin mengalami gejala yang berkaitan dengan kehamilan awal dan sindrom pra-haid (PMS). Ini termasuklah loya, sakit kepala, kembung perut, kelembutan payudara, sakit pinggang dan keletihan. Mengetahui sama ada anda mendapat haid atau telah hamil adalah mencabar.

Bacaan Tambahan

Tanda Tanda Orang Hamil 3 Hari

Keletihan

Salah satu gejala awal kehamilan yang mungkin akan dialami adalah keletihan.  Walau bagaimanapun, anda juga boleh mengalami keletihan pada 3 DPO disebabkan oleh perubahan hormon yang dikaitkan dengan fasa luteal. Tiga hari selepas ovulasi, masih awal untuk menentukan sama ada anda letih kerana mengandung.

Kajian menunjukkan bahawa wanita yang mempunyai tahap progesteron luteal yang tinggi melaporkan keletihan dan kerengsaan yang lebih rendah semasa kitaran haid.

Kadangkala keletihan yang berterusan boleh menjadi tanda keadaan perubatan lain seperti anemia atau fungsi tiroid yang rendah. Ia juga dikenali sebagai hipotiroidisme.

Kembung Perut

Ramai wanita mengalami kembung perut sebagai salah satu simptom kehamilan kerana badan mula menghasilkan progesteron berlebihan untuk menebalkan lapisan rahim bagi menyokong janin.

Di samping itu, sebaik sahaja telur dibebaskan dari folikel, sejumlah kecil cecair akan dikeluarkan ke dalam lapisan organ dalaman, terutamanya usus. Ini boleh menyebabkan kembung perut dan meningkatkan tahap progesteron semasa fasa luteal.

Sakit Belakang

Kebanyakan wanita akan mengalami sakit belakang semasa haid atau beberapa hari sebelumnya. Ini adalah gejala biasa yang berbeza-beza mengikut individu tertentu. Sesetengah wanita berasa lega apabila haid bermula, manakala yang lain menanggung kesakitan selama beberapa hari. Kesakitan ini biasanya disebabkan oleh pengecutan otot licin di dinding rahim, terutamanya didorong oleh perubahan dalam tahap prostaglandin dan hormon.

Kadangkala sakit pinggang boleh menjadi simptom awal kehamilan dan mungkin berlaku pada 3 DPO. Hormon melonggarkan sendi untuk menyediakan badan anda untuk kehamilan pada masa hadapan, dan anda mungkin mengalami sakit pinggang sebagai kesan sampingan.

Anda lebih berkemungkinan mengalami sakit belakang pada hari-hari awal kehamilan anda jika anda mengalami masalah sakit belakang sebelum hamil atau berat badan berlebihan. Walau bagaimanapun, pada 3 DPO, masih terlalu awal untuk menentukan sama ada sakit belakang anda disebabkan oleh perubahan hormon yang dialami dalam fasa luteal atau kehamilan awal.

Loya

Mual adalah salah satu tanda utama kehamilan yang dialami pada peringkat awal. Anda mungkin hamil jika anda cuba hamil dan mula berasa loya beberapa hari selepas ovulasi.

Kekejangan

Sesetengah wanita boleh mengalami kekejangan apabila telur yang disenyawakan ditanam di dinding rahim. Langkah ini adalah asas kepada kehamilan kerana janin yang sedang berkembang memerlukan nutrien daripada endometrium.

Kekejangan akan terasa seperti senggugut biasa. Anda juga berkemungkinan akan mengalami lelehan coklat atau pendarahan implantasi sekitar 10 hingga 14 hari selepas ovulasi.

Mungkin agak sukar untuk menentukan sama ada haid anda awal atau jika anda mengalami implantasi antara pendarahan dan kekejangan. Oleh itu, adalah dinasihatkan untuk memerhatikan simptom tambahan kehamilan untuk membezakannya.

Payudara Lembut

Kelembutan payudara dikaitkan dengan pelbagai faktor, termasuk perubahan hormon semasa kitaran haid atau kehamilan, pengambilan kafein dan coli yang tidak sesuai.

Payudara akan berasa berat dan bengkak pada 3 DPO, dan anda mungkin mempunyai sensitiviti puting yang melampau. Sepanjang tempoh ini, anda boleh mengambil kafein dan memakai pakaian longgar untuk mengurangkan kesakitan.

Perlukah anda mengambil ujian kehamilan 3 hari lepas ovulasi?

Ujian kehamilan harus diambil pada masa yang betul. Anda tidak sepatutnya menguji terlalu awal atau lewat.

Apabila anda terlambat membuat ujian, anda tidak akan menyedari bahawa anda hamil dan mungkin membuat pilihan gaya hidup yang tidak sihat seperti gagal mengambil vitamin pra-natal anda tepat pada masanya atau mengubah beberapa tabiat gaya hidup seperti mengambil alkohol atau merokok.

Pada masa yang sama, ujian terlalu awal, sebaliknya, boleh membawa kepada keputusan negatif palsu atau positif palsu.

Secara amnya, ujian kehamilan di rumah berfungsi dengan mengesan tahap hormon hCG dalam air kencing, yang tidak dikeluarkan sehingga telur yang disenyawakan ditanam di dalam rahim. Walaupun anda hamil, tahap hCG mungkin tidak cukup tinggi untuk dikesan oleh ujian kehamilan. Jadi anda mungkin akan mendapat keputusan negatif palsu walaupun anda hamil.

Hatta, anda mengambil ujian lain pada hari pertama selepas terlepas haid, keputusan mungkin kembali positif, walaupun anda menerima keputusan negatif lebih awal.

Sebaiknya, anda tidak perlu mengambil ujian kehamilan sebelum hari pertama terlepas haid. Pada masa ini, paras hCG dalam air kencing anda akan cukup tinggi untuk dikesan oleh kit ujian kehamilan di rumah.

Jika anda tidak boleh menunggu selama ini, anda sentiasa boleh melawat doktor anda untuk ujian darah bagi mengesan kehamilan seawal 8 hari selepas ovulasi. Namun, kebanyakan doktor tidak suka melakukan ujian darah sebelum 14 DPO, jadi mereka mungkin masih mengesyorkan menunggu sehingga anda terlepas haid.

Rujukan: https://fertility2family.com.au/3-dpo-symptoms-when-to-test-for-early-pregnancy/

Published by

Dennis Zill

Freelance Blogger - Gemar mengambil gambar (masih lagi belajar teknik yang betul) - Suka Jalan-jalan & Traveling untuk mencari pengalaman baru - Pencinta kucing yang tegar. Kenali Dennis Gill lebih lanjut di SINI